HEM     OM MIG     RESURSER    

7 september 2014

Ditt liv om 5 år?

Skriver just nu på ett flyg på väg till en plats jag inte själv valt att åka till och på en tid jag inte själv valt att resa. Jag vet att jag kommer att spendera de kommande 4 veckorna återigen ganska isolerad från verkligheten tillsammans med människor jag inte valt att spendera tid tillsammans med.

Varför? Ganska självklart.. pengar. Det är idag den enda anledningen.
Visst jag har väldigt mycket att vara tacksam för. Ett välbetalt jobb som en gång i tiden till och med var mitt drömjobb!

Genom åren har jag arbetat med i stort sett det jag velat och fått gjort och upplevt mycket inom mitt yrke. Men för att använda den gamla klyschan – var sak har sin tid – så är det just nu så jag känner inför mitt jobb.

Det känns helt enkelt hög tid att byta inriktning på livet och göra det jag idag brinner för fullt ut och där jag kan fokusera med både hjärta och hjärna, inte bara hjärna.  

Jag vet att det går att skapa sig ett liv som kan vara något helt annat. Människor i min direkta närhet har gjort just det och är samtidigt några av de mest positiva och glada människor jag mött.

Människor som istället bara sitter på flyg som tar dem dit de vill och på tider de själva valt. På väg att spendera tid med människor de själva valt att spendera tid med. Visst låter det fantastiskt?! Till och med nästan lite overkligt?
Men det är fullt möjligt. Det är dit jag vill och det är dit jag ska och jag känner mig glad inombords när jag vet att det är det som väntar och inte fler år av det jag inte vill ha.

Jag vet att om ett par år kommer jag tänka tillbaka på den här situationen och se den som en del av mitt förflutna, en verklighet som jag vill minnas positivt men aldrig vill komma tillbaka till.

Om du själv idag ser framåt i tiden 5 år och ser dig själv göra precis det du gör idag, hur känner du då? Är du tillfreds med tanken och känner dig nöjd, eller får du en obehagskänsla eller till och med en liten rädsla?

Om du känner obehaget komma krypande så är det inte dags för en förändring?  Tänk om du om 5 år ser tillbaka och tänker på vad du kunde ha gjort och verkligen ångrar dig?

Världen har alltid förändrats, ekonomier och människor och den kommer att fortsätta göra det så länge den existerar. Förändring är något naturligt och det gäller att vara öppen för den. Vad som fungerade bra igår behöver inte vara det som fortsätter att fungera i framtiden.  

För mig vet jag att det som fungerade igår absolut inte kommer att fungera i framtiden och det är det som gör att jag inte bara är öppen för förändring utan också är villig att göra vad som krävs.

Förändring är inte alltid lätt men du väljer alltid mellan två alternativ, att vara kvar där du är eller få det förändringen kan ge. Sen är det upp till dig hur gärna du verkligen vill ha den.         

Fann du värde i detta inlägg? Kommentera gärna och dela!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dela gärna med dig av dina tankar och synpunkter på detta inlägg: